Forma-1 / Motorsport

Forma-1: a HRT nem nevezett a 2013-as szezonra

""

A csapat 2010-től nyert felvételt az autósportok csúcskategóriájába, akkor még Campos Meta 1 néven, amit az egykori versenyző Adrian Campos alapított. Az istálló azonban már az első rajthoz állás előtt tulajdonost váltott, és Jose Ramón Carabante birtokában felvette a HRT nevet, ami a Hispania Racing Team rövidítéséből alakult ki. Persze ezzel nem voltak egyedül – a velük közösen debütáló, jelenlegi Caterham és Marussia is átesett már néhány névváltozáson és -vitán ezen rövid időszak alatt.

A HRT legfőbb gyengesége az volt, hogy nem is létezett valódi központja. Az irányítási feladatokat Madridban végezték, a technikai bázisuk Valenciában volt, az első csapatvezető, Colin Kolles révén pedig Németországban is voltak részlegeik. Mindezek mellett első két évükben az olasz Dallara cég által fejlesztett kasztnival vettek részt a bajnokságban.

""

Ilyen formában a csapat persze végig küszködött, két év alatt hét versenyzőt fogyasztottak el, és a közvélemény végig a három újonc leggyengébbjeként aposztrofálta őket. 2010-ben és 2011-ben ehhez képest sikerült az utolsóelőtti helyen végezniük a tabellán, a Virgint megelőzve.

Tavaly nyáron jelent meg az első reménysugár az istálló feje felett, egy spanyol befektetőcsoport, a Thesan Capital ugyanis átvette az irányítást Carabantétól, és az új tulajdonosok nagyszabású tervekkel álltak elő. Elsődleges céljuk volt, hogy minden részlegüket egy tető alá vigyék, majd szerették volna igazán nemzetivé, spanyollá alakítani a csapatot

Részben sikerrel is jártak. Az idei évtől Pedro de la Rosát is meggyőzték, hogy a McLaren szimulátorát maga mögött hagyva csatlakozzon hozzájuk, az istálló élére pedig egy másik korábbi versenyző, Luis Pérez-Sala állt. Mi több, idén tavasszal beköltöztek a Caja Magica (Varázsdoboz) névre hallgató központjukba Madridban, amelynek megnyitóján még magabiztosan beszéltek a csapat életében beállt stabilitással kapcsolatban, emellett viszont mindenkit türelemre intettek, felhívva a figyelmet, hogy ennek eredményei nem lesznek azonnal szemmel láthatóak a versenypályán. Céljuk az volt, hogy idővel tiszességes középcsapatként biztosítsák be helyüket a mezőnyben. Az rendezvény kizárólag spanyol nyelven zajlott, hiszen a külföldi médiát nem különösebben mozgatta meg az esemény.

""

A befektetőknek viszont úgy tűnik, nem volt türelmük – elvégre az ő munkájukban kizárólag a számok beszélnek. Pár hónapja világossá vált, hogy mindenképpen meg akarnak szabadulni a spanyol istállótól, ám az érdeklődők nem hemzsegtek a Caja Magica bejárata előtt. Előbb katari befektetőkkel tárgyaltak, ennek sikertelensége után pedig állítólag a kínai Chery Automobile céggel, így bizonyára nekik szerettek volna imponálni azzal, hogy a csekély együléses autókban szerzett tapasztalattal rendelkező Ma Csinghuának adtak vezetési lehetőséget néhány pénteki edzésen. Eközben vészjósló hírek érkeztek arról, hogy a gyárban leálltak a munkálatok, az alkalmazottakat elbocsátották, a futamok miatt távol lévő személyzet teljes bizonytalanságban dolgozott az alkatrészhiányban szenvedő autókon, a jövő évi előkészületeknek pedig természetesen nyoma sem volt.

Egyesek reménykedtek abban, hogy még ha spanyol identitásának árán is, de sikerül megmenteni a csapatot, ám ez nem történt meg, így az 500 ezer dolláros nevezési díjat sem fizették ki, emiatt pedig nem kerültek fel a 2013-as indulók közé. Egyes források szerint az illetékesek most azon dolgoznak, hogy minden hitelezőjüket ki tudják fizetni, és adósságok nélkül tehessék fel végül a lakatot a még szinte vadonatúj gyár kapujára.